Fantastisch Maleisie!

De highlights van de Cameron Highlands

Woensdag 10 augustus.
We hebben goed geslapen, tot half 7 en toen ging de wekker! Om half 9 stonden we paraat om de 2 leukste excursies van de Cameron Highlands te doen. De ingehuurde gids, een taxichauffeur had er zin in!! Met 30 per uur scheurden we door de bergen. We begonnen met het beklimmen van Coral Hill. Een “pareltje”…. De klim en het uitzicht zou het einde zijn.
De klim was redelijk eenvoudig, maar onze gids heeft ons wel duizend keer gezegd om voorzichtig te zijn. Het modderig en glad. Eenmaal een foto gemaakt van onszelf met de Maleisische vlag. En natuurlijk van de omgeving. Hup, weer snel naar beneden, want wij houden wel van tempo!
De tweede stop was de BOH theeplantage, de grootste van Maleisië. De theeceremonie waren indrukwekkend! Maar ook de mensen, die het werk moesten doen. Petje af…. 60 kilo zakken dragen…
Tegen ongeveer 20 Ringit konden ze die dan inleveren. Delen door 4,5 is €4,40 per zak. Ik denk een stuk of 3 per dag… We spraken een theeplukker, echt heel zwaar werk vertelde hij. Respect voor deze mensen, die vooral uit India kwamen. De theeplantage wordt gerund door een Schotse familie.
Door een vrouw. De weg naar de theeplantage was erg smal, breder wilde ze deze niet maken, dat ging ten koste van de theeplanten. In het weekend moet je hier niet komen. Het kan zo 2 a 3 uur duren voordat je boven bent.We hebben ontbeten op de theeplantage. Met uiteraard thee en warme typisch Engelse snacks. Als bonus kregen we nog een rondleiding door een butterfly farm. Was erg leuk, leek wel een mini zoo. Compleet met slangen en schorpioenen. Rond een uur of 1 waren we weer bij het hotel. Arlette ging met Daan pizza eten, terwijl bij mij de migraine toesloeg. Ik ben maar gaan slapen. De receptioniste van het hotel had er nog wel een Chinees wondermiddel voor. Ze smeerde het op mijn hoofd en inderdaad het leek beter te gaan. Maar niet heus. Een uur of 5 later ging het wel weer en we gingen wat eten. Indiaas. En uiteraard een paar potjes Uno. Het eten vinden we erg lekker!
We moesten vroeg naar bed, want de volgende morgen moesten we om 7.45 uur de bus pakken naar onze volgende bestemming. Taman Negara, of te wel National park. Dit is het oudste regenwoud ter wereld. 130 miljoen jaar oud… Dat wordt zweten! 36 graden!! Altijd en iedere dag!!