Fantastisch Maleisie!

Weer thuis!

Zondag 28 augustus.
We zijn inmiddels al weer bijna 2 dagen thuis. Met enige vertraging, dat dan weer wel. Van de spoorwegen moet je het maar hebben! Maar gelukkig weer heelhuids thuis. Deze 2 dagen zijn omgevlogen, veel slapen en vele wasjes verder.
Het zit er weer op. Wat gaat dat snel 3,5 week “backpacken” door Maleisië. Veel gezien en veel kilometers afgelegd. Wat ons zal bijblijven van deze reis is de ongelofelijke aardige mensen in dat land en het vele groen!Iedereen wil je helpen en staat voor je klaar. Criminaliteit nul! Je kunt je telefoon/portemonnee op tafel laten liggen en er gebeurt niets. Alles daar is groen en het hele land staat vol met palmbomen.. Helaas zijn die in de plaats gekomen van de ooit prachtige regenwouden. De eerste 2,5 week was boven verwachting goed! In een woord fantastisch! In deze weken hebben we de leukste dingen meegemaakt. De natuur, het snorkelen en het eiland leven. En Borneo waar we( vooral ik) het meest van verwacht hadden, viel een beetje tegen. Accomodaties waren basic, eten was slecht en de prijs die je uiteindelijk er voor moet betalen, staat niet in verhouding. Wij gingen voor de natuur en het wildlife, maar alles wat we daar gezien hebben, hadden we op het vaste land ook al gezien. De kans op het spotten is gewoon heel erg klein! Dan zou je daar eigenlijk langere tijd moeten zitten. Verder viel het ons op dat het in Borneo erg rustig was op de resorts/accomodaties. Het toerisme is in Maleisië 40 tot 50 jaar geleden ontstaan. Toen zijn ook vele lodges/resorts gebouwd. Helaas zien de vaak prachtig gelegen accomodaties er nu nog hetzelfde uit en wordt er nauwelijks onderhoud gepleegd. En wat opviel in het hele land was de bergen plastic, die zo maar overal gedumpt werden.
Maar goed, wat zal overheersen deze vakantie is dat we ontzettend genoten hebben van al het moois en van de lieve mensen daar.
We dromen al weer van een volgende reis en de kans is zeer groot dat dat toch weer Azië zal worden!

Tot ziens en tot een volgende reisblog!!!

Matein, Arlette, Koen en Daan.

En iedereen bedankt voor het volgen en alle reacties!!

Toos en Wim

Jullie ook bedankt.
Matein ,Arlette. Daan ,Koen.

Tina

Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn en super hebben genoten De herinneringen zullen blijven iets wat niemand jullie meer kan afnemen ?❤️

Godfried & Lilian

Dank voor alle verhalen, echt leuk om zo mee te reizen! Succes morgen weer op het werk en school. XXX