Fantastisch Maleisie!

Kinabatangan Wildlife lodge.

Zaterdag 20 augustus.
In deze lodge was nog maar 1 kamer vrij voor 2 personen. Toch hebben we geboekt. Bij aankomst hebben ze dat keurig opgelost door 2 extra matrassen op de kamer te plaatsen. Het ontbijt was karig en koud.. echt overleven hier… Of te wel wat zijn wij westerlingen verwend. De dag kabbelt voort door offline wat spellen op de telefoon te doen. ‘S middags hebben we een activiteit. We gaan een voor cruise maken. Doordat we weinig te doen hebben spreken we veel met de medewerkers daar. Vooral met Azlan en Caïro. Interessant hoe zij leven. Azlan, de jongen van de receptie is heel vriendelijk en spreekt goed Engels. Op een gegeven moment hebben we het over telefoons, hij vertelt mij dat hij een telefoon heeft van het merk Realme. Hé, er gaat een lampje branden. In Penang heeft Daan een smart Watch gevonden van hetzelfde merk. Ik besluit om dit aan hem te geven en niet veel later proberen we het horloge te connecten met zijn telefoon. Het lukt!! Hij is zielsgelukkig en heeft me wel 50 keer bedankt. Dit zou hij zeg nooit kunnen/willen kopen. Te duur zegt hij. Dus wat mij betreft goed besteed! Hij is er apetrots op en laat het aan iedereen zien. Om 16.00 uur gaan we mee met de cruise. We wandelen naar het dorpje waar de boot ligt. In 2 uur tijd spotten we veel apen, waaronder 1 Oerang utan. En een baby krokodil. Helaas geen olifanten en slangen. We waren 5 dagen te laat. Toen kwam er een kudde van 50 olifanten bij lodge en die hebben daar veel kapot gemaakt. Vooral de palmbomen, die lagen plat. Zelfs bij de lodges waren de olifanten geweest. Er was schijnbaar een stel geweest, die de hele nacht niet had geslapen. De terugreis met de boot was tropisch! Het deed de naam regenwoud eer aan. De regen kwam met bakken uit de hemel. De lucht was zwart! We waren drijfnat, maar toch was het leuk om een keer mee te maken.
‘s avonds was het “diner” bijna weer hetzelfde.. We besloten om morgen hier weg te gaan. Weer naar Sandakan voor een beter hotel met WiFi, een zwembad en lekker eten. Lekker relaxen aan het zwembad voordat we maandagavond naar onze laatste bestemming gaan: Kuching. De laatste nacht hier bij het “einde” van de wereld. We praten nog wat met Caïro en gaan rond half 1 naar bed. Geen excursies morgen meer. Om 11.00 uur komt de taxi ons halen.